Oruç tutarken siz de bu hataları yapıyor olabilirsiniz! Oruç tutarken en sık yapılan hatalar hangileri?

Tok tutan yemekler, iftar için hazırlanacak tarifler, tatlılar, tuzlular ve iftardan sonra içilecek çaylar diye liste uzasa da hepsinin yenilip içilmesi uygun değil. Kilo almadan ve sağlığınızı bozmadan oruç tutmak için dikkat edilmesi gerekenler var. Ramazan ayını, dinlenmiş ve arınmış bir vücutla geçirebilmek için uzmanlara kulak asılmalı.

Oruç tutarken yapılan hatalar neler?

Oruç tutarken en sık yapılan hatalar hangileri derseniz şunlar sayılabilir:

Sahura kalkmıyor musunuz?

Yapılan en büyük hata tüm günü tek öğünle geçirmek. İftarda çok fazla yiyip, sahura kalkmadan tekrar oruç tutmaya başlamak hiç sağlıklı değil. Fazlaca besine maruz kalan mide, bu besinleri öğütmek için zorlanıyor ve vücudumuz tek öğünle beslenince bazı sağlık sorunlarında alarma geçiyor. Bu durum saç dökülmesi gibi basit görünen bir problemden, kas erimesi gibi ciddi sorunlara kadar artıyor.

Sahura kalkmamakla birlikte gece geç saatte bir şeyler atıştırıp uyumak da hatalı. Geç yemek, gün boyunca acıkmamak için destekleyici olabilir diye düşünebilirsiniz ama yedikten sonra hemen uyumak sağlıklı değil.

Sahurdan sonra hemen uyuyor musunuz?

Daha uzun süre tok kalmak için yedikçe yiyoruz. Ancak yediğimiz fazla besinler, midede yanma veya çarpıntı gibi rahatsızlıklar yaratıyor. Tıka basa yedikten sonra uyumak, bu rahatsızlıkları daha belirgin hale getiriyor. Uyumayın ama uykusuzluk konusunda problem yaşıyorsanız, başınızı yaklaşık olarak 15-20 cm yukarıda tutarsanız bu sorundan kurtulursunuz.

Ne kadar iyi uyursanız oruç boyunca kendinizi o kadar dingin hissedersiniz. Erken yatarak iyi bir gece uykusu çektikten sonra sahur ardından tekrar yatmamak iyi olabilir. Sahur sonrası uyunacaksa en az 1 saat uyunmalı.

Karbonhidratlarla mı besleniyorsunuz?

İftara fazlasıyla acıkmış bir şekilde oturduğumuz için genelde yağlı ve karbonhidrat ağırlıklı, doyuruculuk oranı yüksek bir beslenme yapıyoruz. Ancak vitamin, mineral, protein gibi diğer besin türlerini de mutlaka tüketmelisiniz.

Sindirim sisteminin dinlenme fırsatı bulduğu bu dönemde, ona fazla yüklenmemek ve ağırlıklı olarak hafif yiyeceklerle beslenmek gerek. Yoksa kilo alımı ve halsizlik olur.

Fazla su içmiyor musunuz?

Yemek yemenin yanı sıra sıvı tüketimi de önemli. Bedenimizdeki tüm fonksiyonların düzgün bir şekilde çalışması, sağlıklı olması, zararlı hücrelerden arınabiliyor olması için düzenli su içilmeli.

Vücudun doğal bir ihtiyacı olan sıvı tüketimini, çay- kahve, şekerli meşrubat ya da asitli içeceklerle karşılamak çok zararlı. Su tüketimini iftarla sahur arasına yayacak şekilde yapmalısınız. Bir anda çok fazla su içmek ise sadece fazla olanın idrar yoluyla dışarı çıkarılmasıyla son bulacaktır. İftardan sahura kadar olan süreçte düzenli aralıklarla oda sıcaklığında temiz içme suyu tüketmelisiniz.

Tüm gün uyuyor musunuz?

Oruç tutarken dikkat edilmesi gereken durumlar arasında uyku saatlerini en verimli hale getirmek de var. Günlük hayatta ne gibi aktiviteler yapılıyorsa oruç tutma sürecinde de aynı şekilde devam etmeli. Çünkü uyurken, vücudun metabolizma sistemi de kendini durduruyor. İftarla beraber gelen fazla besin alımıyla birden çalışmaya başlayan vücut, beraberinde fazla kiloları da getiriyor.

Oruç, normal hayat rutinine devam edilerek tutulduğunda hem fiziki hem manevi olarak faydalarını en yüksek şekilde gösterir. Oruçlu olma hali açlığı hissetme, açın halini idrak etmeyi de içerir. Ancak tüm gün uykuyla geçirilirse derin anlama hali olmaz.

Birden çok fazla mı yiyorsunuz?

Uzun saatler sonrasında aniden yemek yemek, ciddi sağlık problemlerine davetiye olabilir. Özellikle de risk grubundaki bireylerde, kalp krizi ya da felç gibi çözümü olmayan sorunlara sebep olabilir. İftarınızı çorba gibi hafif bir yiyecekle açtıktan sonra bir süre bekleyerek midenizi rahatlatmalısınız. Daha sonra diğer yiyecekleri zamana yayarak yemelisiniz.

Hareketsiz misiniz?

Oruç tutarken gün içerisinde yaptığımız aktivitelerde bir miktar azalma olması normal. Ancak iftardan sonra mutlaka egzersiz yapılmalı. Vücudun daha sağlıklı olması ve değişen düzenine daha kolay uyum sağlayabilmesi için basit egzersizler yapmak şart. Başlangıç seviyesinde yapılacak egzersiz hareketleriyle, ramazan boyunca kilo alımı riski engellenebilir. Ağır sporlar yapmak yerine iftar sonrası yapılacak tempolu yürüyüşler uygun olacaktır.

Yemekleri iyi çiğnemiyor musunuz?

Yemek yerken çok çiğnemeye özen göstermek, tüm hayatımız boyunca dikkat etmemiz gereken bir adım. Çiğnenmeden yutulan besin, hazımsızlık yapar. Mide, bu besinleri öğütmek için normalden çok daha fazla enerji harcıyor. Bunun başka bir sorunu ise çiğnenmeden yutulan besinlerin tokluk hissi vermemesi Dolayısıyla çiğnemeden yutarsanız kilo alırsınız. Sahur sofrası kurulduğunda hızlıca yemek yiyip tekrar uykuya dönmek ne kadar sağlıksızsa iftarda da açlığın etkisiyle yemekleri çiğnemeden yutacak duruma gelmek o kadar sağlıksızdır. İftarda da küçük porsiyonlar iyi çiğnenerek yenmeli.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir